poradenská linka dTest 299 149 009 předplatné časopisu dTest

Tuky a proteiny mohou zhoršovat střevní infekci po antibiotikách

28.2.2020

Strava bohatá na tuky a bílkoviny může zhoršit střevní nemocniční infekci, zatímco dieta s vysokým obsahem sacharidů může pomoci s její léčbou, ukázala nová studie na myších. Zda to platí u lidí bude předmětem dalších zkoumání.

Clostridium difficile je bakterie izolovaná poprvé v roce 1938 ze stolice zdravých novorozenců, dnes je však nejčastějším původcem nemocničních střevních infekcí, označovaných zkratkou CDI (Clostridium difficile infection). Na začátku tisíciletí výrazně stoupl počet vážných nákaz s těžkým průběhem, selháním léčby a vysokou mortalitou. K této střevní infekci dochází obvykle při léčbě antibiotiky, které narušují bakteriální rovnováhu ve střevech.

Vědci z Nevadské univerzity v Las Vegas zkoumali na myších, jak složení jídelníčku ovlivňuje riziko CDI a její léčbu při užívání antibiotik. Dieta s vysokým podílem tuků a bílkovin vedla k těžké infekci a stoprocentní úmrtnosti, u stravy bohaté na tuky, ovšem chudé na bílkoviny byly výsledky méně jednoznačné. Autoři výzkumu předpokládají, že přebytek tuků a proteinů snižuje životnost mikroorganismů, které za normálních podmínek potlačují růst Clostridium difficile. Další vědecké práce naznačují, Clostridium umí těžit z toho, že antibiotika ničením bakterií snižují konkurenci o aminokyseliny.

Skupina myší, krmených stravou s vysokým obsahem sacharidů, se CDI ubránila, ač nedostávala dost inulinu, který se ve střevě chová jako rozpustná vláknina. Hlavním zdrojem sacharidů byly kukuřičný škrob, maltodextrin a sacharóza, u kterých se obecně nepředpokládá zlepšení stavu střev. Vědci proto předpokládají, že účinek diety této třetí skupiny může být výsledkem nízkého příjmu proteinů a tuků.

Závěry studie na myších nemusí být platné pro lidský organismus, jsou však předstupněm dalších bádání. Výsledky vyvolaly nové otázky, například proč měla nejlepší výsledek nízká bakteriální rozmanitost, která se všeobecně pokládá za problematickou. Je rovněž možné, že sacharidy symptomy pouze potlačují a jedinci jsou pak jen asymptomatickými nosiči, kteří infekci dále šíří, citoval autory studie magazín Nutraingredients.