poradenská linka dTest 299 149 009 předplatné časopisu dTest

Jak si komáři vybírají oběti

17.11.2022

Komáři štípou některé lidi více než jiné. Příčina se nejspíše skrývá v individuálním pachu a kožní mikroflóře, ukázal cílený výzkum amerických vědců.

Komáři odhalí člověka podle CO2 vydávaného organismem, tělesné teploty a pachu. Na některé osoby se však zaměřují podstatně více než na jiné. Populární dohady hovoří o hladině cukru v krvi, konzumaci česneku nebo banánů, pohlaví či věku, ale není pro ně dost důvěryhodných důkazů. Vědci z Rockefellerovy neurogenetické laboratoře se rozhodli prozkoumat hlavní teorii o důvodech, proč je někdo pro komáry přitažlivý. Hlavními faktory mají být individuální pach a kožní mikroflóra. O výsledcích jejich bádání zveřejněných v odborném časopisu Cell informovaly internetové stránky ScienceDaily.com.

Práce na výzkumu trvala tři roky. Osm účastníků nosilo na předloktí nylonové návleky, každý vždy několik dnů. Poté byly návleky použity k pokusům, které měly za cíl zjistit, který z nich je pro komáří samičky nejlákavější. Vědci pracovali s komáry druhu Aedes Aegypti, o kterém je známo, že přenáší viry nemocí zika, dengue, chikungunya a žluté zimnice.

Nejpřitažlivější vzorek komáry lákal 100krát více než nejméně atraktivní. Návleky byly anonymizovány, výzkumníci tak nevěděli, od kterých konkrétních účastníků pocházejí. Srovnali tedy jednotlivé vzorky a chemickou cestou identifikovali 50 molekulárních sloučenin, které se vyskytovaly ve zvýšené míře v kožním mazu na nejlákavějších návlecích.

Zjistili, že komáři jsou přitahováni jedinci, kteří produkují mnohem více karboxylových kyselin než ostatní. Bakterie na pokožce za pomoci těchto látek produkují jedinečný pach každého jedince. Toto zjištění bylo ověřeno následnou studií s 56 účastníky. Přes všechny životní nebo fyzické změny v průběhu studie se stupeň jejich přitažlivosti pro komáry nezměnil.

Lidé produkují hlavně dva typy pachů, které komáři detekují dvěma různými typy pachových receptorů (odorant receptor koreceptor ORCO a ionotropický receptor IR). Vědci vytvořili hmyzí jedince, kterým chyběl jeden nebo oba tyto receptory. Mutanti s ORCO receptorem reagovali stále stejně, zatímco mutanti s IR sice lidi uměli najít, ale už mezi jednotlivci nerozlišovali a žádný je nepřitahoval výrazně více než ostatní.

Podle poznatků tohoto výzkumu se zdá, že řešením není změnit komáry tak, aby jim člověk a jeho krev nechutnali. Cestou, jak se vyhnout nepříjemným kousancům, může být změna kožních mikrobiomů pomocí diety nebo mikrobiálními metodami. To jsou však zatím dle výzkumného týmu pouhé spekulace.